Kongsi kisah p1lu di stesen bas, makcik kerja cuci masjid luah rasa sed1h… Titip pesanan buat anak-anak jangan abaikan mak ayah

Pertemuan Iz dengan seorang makcik di stesen bas mengundang seb4k.

BIARPUNRamadan telah melabuhkan tirai, namun kerja keras umat Islam melipatgandakan amalan di bulan yang mulia itu berbaloi.

Masing-masing berusaha dalam pelbagai cara untuk menambah baik amalan seperti membantu masyarakat terutama golongan yang memerlukan.

Tidak terkecuali pemuda berusia 28 tahun, Muizzuddin Othman yang melakukan kerja amal dengan memberi sumbangan wang tunai pada dua malam terakhir Ramadan.

Bercakap kepada mStar, jejaka yang bekerja sendiri ini berkongsi kisah mengenai bantuan yang dihulurkannya kepada seorang wanita yang ditemui di sebuah stesen bas di Kajang, Selangor.

“Dua hari sebelum raya, saya dan tiga rakan yang berniaga berhajat nak beri bantuan dalam berkongsi rezeki di bulan puasa.

“Kami berpakat untuk buat kebajikan sekitar Kajang dengan memberi sumbangan kepada gelandangan di tepi-tepi jalan. Sebelum ini pun kami ada buat misi bantuan untuk m4ngsa banjir.

Aktiviti kebajikan yang dilakukan Iz dan rakan-rakan pada dua malam terakhir Ramadan.

“Masa kami sedang beri bantuan, ternampak seorang makcik duduk dekat stesen bas. Makcik tu macam tak ada hala tuju jadi kami pun pergi tegur dia,” katanya ketika dihubungi.

Dia yang lebih mesra disapa Iz memperincikan semula kisah yang diceritakan semula oleh wanita berusia lingkungan 50an itu.

Difahamkan, wanita itu telah berpis4h dengan suaminya dan mempunyai empat anak yang sudah berumah tangga.

Menurut Iz, kata-kata yang diluahkan oleh makcik tersebut meruntun jiwanya dan seb4k apabila membayangkannya wanita itu seperti ibunya.

“Malam tu merupakan kali pertama kami jumpa dia dekat stesen bas. Mungkin makcik tu dalam perjalanan nak balik ke rumah dia.

Iz meluahkan rasa kesal dengan sikap anak-anak yang mengabaikan ibu bapa.

“Dia beritahu yang anak-anaknya semua dah tak ambil berat pasal dia sebab mereka duduk jauh. Mereka pun semua dah ada kerja jadi tak duduk dengannya.

“Lepas kami bagi sumbangan tu, dia pesan ‘Bila dah kaya jangan jadi macam anak dia, jangan lupa ibu bapa’ tapi makcik ni tak ada cerita pula pasal anak dia buang dia’,” katanya.

Menurut Iz, rakan niaga lain menyatakan makcik berusia lingkungan 50an itu tidak mempunyai pekerjaan tetap dan hanya mengambil upah membuat kerja-kerja mencuci di masjid.

Malah, wanita yang memeluk Islam sejak 2017 itu hanya menyewa bilik di Sungai Besi, Kuala Lumpur yang turut menjana pendapatan dengan menjual tisu.

Perkongsian video mengenai wanita itu TikTok ternyata mengundang seb4k dalam kalangan warganet.

“Ingatlah reda Allah terletak pada reda ibu bapa.”

“Kita berjaya pun sebab doa daripada ibu kita. Ingat ya hil4ng ibu hil4nglah doa dari seorang ibu.”

“Saya tengok pun sed1h. Allahuakbar. Seorang ibu boleh menjaga 10 anak, satu anak belum tentu boleh jaga seorang ibu,” komen beberapa netizen.

Antara komen warganet.

Menurut Iz yang berniaga rempeyek itu, adalah tidak wajar untuk anak-anak melayan ibu bapa mereka sedemikian rupa.

“Saya dengar luahan makcik tu sedih jugalah. Tak patut biarkan orang tua kita macam tu. Sebagai anak kenalah ambil tahu fasal makan dan minum walaupun dah duduk berasingan.

“Lepas buat sumbangan amal malam tu, saya jadi sayu. Ada hikmah kenapa Allah pilih saya dan rakan-rakan niaga lain untuk bantu orang susah malam tu.

“Banyak yang saya belajar daripada mereka. Semoga amalan kita menjadi asbab kita ke syurga. Impian saya bila dah berjaya nanti memang saya akan teruskan bantu lebih ramai lagi orang dalam kesusahan,” kata Iz.

Sumber : Mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published.